Küldetés

Küldetés

A dokumentumok, az információk, a nyomtatott és elektronikus tartalmak életünk minden percének szerves részei. A könyvtár – több évezredes intézményként – már nem csak a könyvek tára, hanem digitális üzem, egyúttal nyüzsgő élettel teli kulturális intézmény.

Könyvtárosként így azt a rendszert fejlesztjük és működtetjük, amely az internetes keresésnél sokszorta gazdagabb, megbízhatóbb és személyre szabottabb válaszokat ad mindenkinek: a tudományos kutatóktól az üzleti vezetőkig, a gyerekektől az idősekig, a művelődni, olvasni vágyóktól az anyagot gyűjtő újságírókig. A világjárvány okozta bezártság is megmutatta a könyvtárosok nélkülözhetetlenségét, hiszen a globális könyvtári hálózatok fontos része a digitalizált tudományos és kulturális örökség, a naprakész adatbázisok, a jövőbe mutató informatikai megoldások és a világszerte megújuló, könyvtári közösségi terek.

A könyvtár- és információtudomány (Library and Information Science – LIS) talán a legrugalmasabb tudományterület, amely dinamikusan alkalmazkodik a technológiai és társadalmi változásokhoz. A szakmai gyakorlatok, intézménylátogatások, külföldi partnerkapcsolatok, szakmai és szabadidős programok biztosítják az elméleti és gyakorlati tudás hatékony elsajátítását a Bölcsészettudományi Kar sokak szerint legszebb intézetében, hogy hallgatóink önálló gondolkodású, alkotó értelmiségi pályán kamatoztathassák tehetségüket az információs- és tudástársadalom intézményeiben:

  • a könyvtárakban épp úgy, mint
  • információszolgáltató vállalkozásoknál, központokban, valamint
  • bármely, információs  szakképzettséget igénylő szakterületen.

Képzési programunk célja, hogy hallgatóink a korszerű információs technológia teljes eszköztárát hasznosítva, piacképes tudással, irányító szerepkört tölthessenek be információelőállítási, információszervezési, információfeldolgozási, tájékoztatási, és információprezentálási feladatokban, ezekhez kapcsolódó szolgáltatások tervezésében, menedzselésében, illetve a tartalomszolgáltatási projektek irányításában.

Mit kínálunk?

Hagyományt és minőséget: az egyetemi könyvtár- és információtudományi képzés elsőként, 1949-ben alapított, 75 éves tapasztalatot birtokló műhelyeként egyedülálló hazai és nemzetközi kapcsolatrendszerrel építjük oktatási programunkat. Kizárólag nálunk áll rendelkezésre a könyvtár- és információtudomány teljes képzési kínálata: informatikus könyvtáros alapképzés (BA) két specializációval (könyvtörténeti, információ- és tudásmenedzsment); könyvtár- és információtudomány mesterképzés (MA); könyvtárostanár osztatlan tanárképzés (OTAK); könyvtárostanár rövid ciklusú osztatlan tanárképzés (RTAK); zenekultúra alapszak zenei könyvtáros specializáció; információ- és tudásmenedzsment minor és az országban egyedülálló könyvtártudományi doktori (PhD) képzés. Vezető szerepet töltünk be az országos felsőoktatási képzési programok kidolgozásában, oktatóink a tudományos élet elismert, publikáló és kutató szaktekintélyei.

Kutatóműhelyeket és interdiszciplinaritást: Intézetünk kutatásai a könyv- és könyvtártörténettől a hálózati gyűjteményfejlesztésen és a professzionális üzleti információk menedzselésén át felölelik a 21. századi könyvtár- és információtudomány valamennyi izgalmas és napjainkban létfontosságúvá vált területét. A Bölcsészettudományi Kar hagyományaival összhangban, de azokat kiegészítve a hallgatók érdeklődési körüknek megfelelően megismerkednek az írott tudásörökség minden területével, a kódexektől a régi nyomtatványokon át napjaink könyvkiadásáig, a kommunikációs csatornák jelentőségével a sajtó kezdeteitől a nyomtatott, majd elektronikus hírközlés aranykorán át a digitális médiáig, a tudástárakkal és adatbázisokkal, a kutatást és tájékoztatást segítő szolgáltatásokkal, a tudás rendszerezésével, az osztályozás, katalogizálás, metaadatolás gyakran filozófiai, ismertelméleti kérdéseivel, az információtechnológiával, a digitalizálással, az adatbázisépítéssel, a webes jelenléttel, a közösségi hálózatokkal, a menedzsment, az üzleti élet és jog alapvető törvényszerűségeivel. A műhelymunkát az önálló kutatói képességek fejlesztésében kulcsfontosságúnak tartjuk, a tutoriális tanár-diák kapcsolatok a képzési időszakon túlmutató, hosszú távú együttműködéseket eredményeznek.

Gyakorlatközpontú képzést és szakmai kapcsolatokat: A könyvtár- és tájékoztatásügy oktatása mellett művelődéstörténeti, tudásszervezési, menedzsment és informatikai kurzusainkon gyakorlatközpontú kompetenciafejlesztés egészíti ki az elméleti oktatást. Hallgatóink digitalizált tematikus gyűjteményeket készítenek, szakmai együttműködő partnereinkkel egyeztetett projektekben vesznek részt. Kiemelkedően széleskörű intézményi együttműködésre építve, a szükséges kompetenciákon túl rálátást, szakmai kapcsolatokat, publikációs és sok esetben közvetlen karrierlehetőségeket is biztosítunk hallgatóinknak, akik rendszerint már a diploma megszerzése előtt elhelyezkednek a gyakorlatokon vagy szakmai rendezvényeken megismert intézményekben.

Bevezetést a tudományos életbe: műhelykutatások, tudományos rendezvények, áthallgatási lehetőségek a Bölcsészkar tágabb kontextusában - hallgatóink előtt nyitva áll az út, hogy érdeklődési területük nemzetközileg elismert kutatójává váljanak. Valóságos könyvtár - könyvtári valóság címmel a legnagyobb hazai könyvtár- és információtudományi konferenciát és kötetsorozatot Intézetünk szervezi és szerkeszti, de egy-egy kutató vagy műhely megismerésére az intézménylátogatások mellett alkalmat kínálmak az Intézetbe meghívott vendégelőadók és a havi rendszerességű Nyitott Napok eseménysorozat is. Az alapszak hároméves képzése, a mesterszak két éve vagy akár a tanárképzés után a tudományos kutatás mellett elköteleződő hallgatóink tovább léphetnek az országban egyedül nálunk működő könyvtártudományi doktori képzés programjába, hogy megszerezzék a legmagasabb, PhD tudományos fokozatot.

Támogató infrastruktúrát és korszerű gyakorlatközpontúságot: intézetünk számítógéptermeiben a nyílt hálózati információk és zárt adatbázisok elérése, megismerése és professzionális kezelése ugyanolyan fontos eleme képzési programunknak, mint a külső gyakorlati helyszínek gondos megválasztása, a gyakorlatközpontú, de tudományos igényű felkészítés ismereteik hatékony alkalmazására. Professzionális könyvszkennert, 3D digitalizálási berendezéseket is magában foglaló számítástechnikai eszközparkunk folyamatosan frissül. Intézetünk makersapce laborjában a gyűjteményi digitalizálás berendezései (könyv- és diaszkenner, OCR, fotósátor, 3D tárgyszkenner) mellett 3D nyomtató, programozható (mBot) és építhető (LEGO) robotok is rendelkezésre állnak. Az informatikus könyvtáros alapképzésben, a könyvtár- és információtudomány mesterképzésben, valamint a könyvtárostanárképzésben kötelező kurzuselemként szerepel a makerspace lehetőségeinek megismerése, és felkínálunk a labor berendezéseit bemutató közismereti kurzust más szakok hallgatóinak is.

Együttműködő, jó hangulatú hallgatói közösséget: diákjaink spontán szervezettsége, együttműködő készsége és aktivitása évtizedek óta kiemelkedő - Facebook csoportokban, Instagramon és évfolyamokon átívelő közös programokon hétről-hétre bizonyítják, hogy az itt formálódó szakmai és emberi kötődések értékére - mint pályájukat végigkísérő kapcsolati tőkére - talán szükségtelen is felhívni figyelmüket. Intézetünkben külföldről érkező diákok is tanulnak jellemzően az ERASMUS+ és a Stipendium Hungaricum ösztöndíjak támogatásával, így lehetőség kínálkozik a nemzetközi kapcsolatépítésre is. Hallgatóink a tudományos pályázatok gyakori és sikeres résztvevői, kezdeményezéseikből rendszeresen indulnak országosan elismert szakmai rendezvények, konferenciák.

Piacképes tudást és a biztos pályakezdés lehetőségét: a helybenhasználat mellett egyre inkább távoli elérésű szolgáltatásokat kínáló közintézmények szakembereire komoly szükség van, s a könyvtáros hivatás a versenyszférában szakértőként, fejlesztőként, kutatóként is kiemelten hasznos, innovatív szakmai pálya lehetőségét kínálja. A Diplomás Pályakövetési Rendszer szerint végzettjeink kb. 50-50%-os arányban kezdik meg munkájukat könyvtárakban, a közszférában és a piaci szektorban.

 

Ők is nálunk végeztek:

  • Albert Gábor, Kossuth- és József Attila-díjas író, műfordító, könyvtáros
  • Antall József politikus, könyvtáros, orvostörténész, muzeológus, Magyarország rendszerváltás utáni első szabadon választott miniszterelnöke
  • Ágh István Kossuth- és József Attila-díjas költő, író, műfordító
  • Fodor András Kossuth-díjas magyar költő, esszéíró, könyvtáros
  • Karafiáth Orsolya költő, fordító, publicista, énekes
  • Szvorák Katalin Kossuth-díjas és Liszt Ferenc-díjas magyar népdalénekes, előadóművész és még sokan mások…